czwartek, 23 maja 2013

Drezno, miasto baroku...






Fantazja to wieczna wiosna.       
Wszystko  w życiu się postarza, 
tylko ona pozostaje młoda.

(Friedrich von Schiller)

Barokowy, wspaniały pałac z wnętrzami o królewskim przepychu... W środku elegancki wystrój pokoju, oczywiście z epoki baroku...Schodzę luksusowym holem do stojącego na zewnątrz samochodu... Słyszę wyraźnie odgłos zamykających się drzwi... 

I w tym momencie budzę się i szeroko otwieram oczy... Totalne zdziwienie, zaskoczenie i rozczarowanie... czar pryska w jednej sekundzie... Jestem w innym hotelu... Jest skromniejszy i nie znajduje się w centrum ale na przedmieściach Drezna...

Decyzja o wyjeździe do Drezna była wyjątkowo spontaniczna... Postanowiliśmy skrócić nasz pobyt w Berlinie o jeden dzień i zobaczyć  niemiecką kolebkę baroku... To miasto bardzo często nazywane jest "Florencją nad Łabą" lub "Florencją Północy". A ponieważ jestem zauroczona włoską Florencją, to tym bardziej chciałam zobaczyć saksońskie miasto...  Po zwiedzeniu Starówki, w pełni zgadzam się z tym określeniem... Nie jestem wielkim  zwolennikiem epoki baroku... Jednak cieszę się z każdego nowo poznanego miejsca... Muszę się przyznać, że spodobało mi się Drezno i  cenię za oryginalność i efektowność... 

Wystarczy przypomnieć sobie jak znakomici mistrzowie tworzyli w tym czasie m.in. Rubens, Rembrandt, Caravaggio, Velazquez...  Jeszcze  na początku XX wieku znany włoski filozof B. Croce, pisał: "To co jest sztuką nigdy nie jest barokowe, to zaś, co jest barokiem, nie jest sztuką. Barok to zły smak". 

A Drezno? Kiedyś, to była niewielka wioska rybacka a dzisiaj mekka sztuki i nauki... Cudowne miasto!!! To właśnie tutaj znajdują się wspaniałe galerie i muzea i najbogatsze niemieckie kolekcje...





 Dawna elektorska i królewska rezydencja i stolica Saksonii i dzisiejsza stolica kraju związkowego... Saksonia, położona jest nad szerokim zakolem Łaby... Drezno swe piękno  zawdzięcza Augustowi II zwanym Mocnym... Zasiadł po Janie III Sobieskim na tronie  polskim... Przepychu i zadowolenia ambicji szukał wszędzie... Niewątpliwie posiadał on szczególne cechy... Miał poczucie piękna i umiejętność organizowania przedsięwzięć artystycznych... Stworzył odpowiednie urbanistyczne  przepisy określające wysokość domów... Były surowo przestrzegane...  Różnice wysokości domów,  korygowane były  w dolnych kondygnacjach... Domy składały się z trzech poziomów...








Z jego polecenia powstaje najpiękniejsza budowla barokowa, zamek Zwinger... To architektoniczny klejnot Drezna... Składa się z pawilonów, arkad, galerii...  Na dziedzińcu zamkowym znajduje się słynna brama Kronentor.. Nad nią herb Rzeczypospolitej, wyżej cztery złote orły i królewska korona...  Cała architektura tych budowli jest pełna wdzięku i lekkości... Jest to zasługa wielkich otworów okiennych... Zastosowano tutaj mnóstwo dekoracji rzeźbiarskich... Przyznaję, nie widziałam takiego piękna zgromadzonego w jednym miejscu...

Wspaniały budynek Opery Sempera zachwyca są architekturą... Ma ona również bardzo bogatą dekorację rzeźbiarską... Po obu stronach wejścia postaci Schillera i Goethego... Zaś w bocznych wnękach możemy zauważyć; Szekspira, Moliera, Eurypidesa...  Tutaj święcił swe triumfy Ryszard Wagner, Paderewski, Rubinstein...  Obecnie opera zaliczana jest do najsłynniejszych teatrów operowych na świecie... Co chwilę mijają nas postaci historyczne...  Podziwiamy ich stroje, szyk, elegancję...






Piękny pałac koło królewskiej rezydencji należał do kochanki Augusta Mocnego, hrabiny Cosel... Była jedną z trzech najważniejszych metres króla...  A gdy miłość króla skończyła się, została wygnana z Drezna i osadzona w twierdzy do końca swojego życia... Przez 49 lat została odcięta od świata... W czasach wielkiej miłości między Augustem a hrabiną,  pałac miał prawdopodobnie podziemny tunel prowadzący do Zwingera... Dzisiaj w pałacu mieści się wystawny  Grand Hotel... Śniłam, że to właśnie w nim zamieszkałam... Muszę przyznać,  to był piękny, bajkowy sen...





I co mnie tutaj jeszcze urzekło? każdy najmniejszy placyk, każdy dostępny skrawek ziemi obsadzony jest kwiatami, krzewami a w ostateczności trawą... A ponieważ był to początek maja, królowały tulipany, narcyzy, bratki a na trawnikach żółto było od mniszka...






Spacerując po Starym Mieście co krok mijam kolejne perły barokowej architektury...Wśród obiektów sakralnych moją uwagę przykuwa katedra św. Trójcy dawny kościół dworski oraz Fraukirche... Drezno to miasto sztuki... Na szczególną uwagę zasługuje Galeria Malarstwa Starych Mistrzów... Przyjechałam by zobaczyć słynną Madonnę Sykstyńską Rafaela, Śpiącą Wenus Giorgione... Widziałam... To miasto mnie urzekło... Jest bardzo piękne...




Potrafiło odrodzić się jak Feniks z popiołów... Miasto zostało niemal całkowicie  zniszczone przez alianckie naloty dywanowe... Drezno zamienione w dymiące zgliszcza i cmentarz tysięcy drezdeńczyków... Głupie naloty... Śmierć poniosło 100 tysięcy mieszkańców... To zbrodnia na ludziach bo przecież wojna się już kończyła... czy było to konieczne? Odbudowa trwała latami... Retrowersja sprawiła, że miasto wygląda jak z dawnych obrazów i rycin... Jest wspaniałe... Sądzę, że zachwyci każdego...

 Spacer zachwycającymi, staromiejskimi uliczkami  umożliwiał poznanie historii tego miejsca... Mogłam kroczyć śladami Augusta Mocnego, króla Polski i elektora saksońskiego... Drezno to wspaniały przykład architektury barokowej... Tą wyjątkową architekturę pokażę w innych postach... Po jednodniowym zwiedzaniu pozostał mi niedosyt... Teraz bogatsza o doświadczenia, wiem, że gdy tylko nadarzy się okazja to odwiedzę to wspaniałe miasto...







124 komentarze:

  1. I miasto piękne, i zdjęcia piękne .
    I jak Ty to robisz ?? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krysiu, nie rozumiem co masz na myśli?
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. incredible architecture, again, and such beautiful gardens. my favorite photo was the tree sweeping down over the water!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tex, showed a small portion of the architecture.
      It is actually great.
      Regards:)

      Usuń
  3. pieknie
    budynki robia wrazenie, widac potege i przepych

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromny przepych. Mnie zachwyciło to miasto!
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Śliczne zabytkowe miasto, 2 lata temu miałem szansę zwiedzić, o mało co ale mi termin nie pasował :/
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, to miasto zachwyca. Ja żałuję bo spędziłam tutaj jeden dzień.
      Wiem, że odwiedzę to miasto. Autostradą, to 3 godziny jazdy.
      Bardzo dziękuję za odwiedziny i serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. od zeszłego roku przekładam, a mam tak blisko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jo, ty masz faktycznie bardzo blisko. To jeden skok!!!
      Widziałam zjazd na Bolesławiec.
      Muszę tam pojechać ponieważ nie widziałam Nowego Zielonego Skarbca.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Mnie zachwycił pałac królewski. Jest bajeczny. Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każda budowla mnie zachwyciła. A rezydencja to ogromny kompleks budowlany.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. I've heard many things about Dresden (including the bombing), but I never realized how beautiful it was. The buildings are simply marvelous. Your first two pictures of the palace are excellent. I think they should be framed and hung on a wall.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. GREGORE, in the Old Town every building is charming.
      Here are the great museums ...
      Regards:)

      Usuń
  8. Wspaniała zabudowa i każdy budynek bardzo ciekawy. Z upływem czasu kamienie nieco pociemniały, ale i tak nic nie przytłumi piękna i harmonii tych budowli.
    jednak tę harmonię zakłócają nieco, widoczne w tle, nowoczesne zabudowania. Jakże odmienne to wszystko od tego co pokazałaś dwa posty wstecz, czyli przeładowany ozdobami Pałac w Sanssouci.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mała litera mi wyszła, zamiast dużego "J" na początku drugiego akapitu.
      :)

      Usuń
    2. Ewuś, w każdym mieście wykorzystuje się wolne miejsce na budowę nowoczesnych budowli...Są też połączenia przeszłości ze współczesnością. Przyznaję, niezbyt to lubię. To takie pomieszanie stylów...Nowy Pałac w Sanssouci jest również zbudowany w baroku..August Mocny był zwolennikiem baroku. Zbierał wszystko co piękne.
      Delikatną porcelanę, obrazy, precjoza, rzeźby, wyroby z kości słoniowej, kryształy górskie...
      Miał świetny gust i smak...
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    3. Wiem o Auguście sporo, wiem, że był koneserem i lubił zbytek. W jego sytuacji mógł sobie na to pozwalać;)))
      Pa:)

      Usuń
  9. Thanks for the tour of Dresden, you have taken a lot of beautiful pictures from there.

    Have a nice weekend, Lucia.

    OdpowiedzUsuń
  10. Tez byłem tam wiosenna porą. Moje odczucia są podobne. Miasto urzeka pięknymi budowlami. Jest ładnie położone nad Łabą i pełne zieleni. Warto je odwiedzić.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno uwierzyć, że pomysł na te budowle ma 300 lat.
      Dawne miasto było drewniane. August po objęciu rządów zabronił naprawiania budynków. Na rzemieślników nakładał kary, gdyby zakaz był złamany...Jedynie drewniane wykusze o znacznej wartości mogły być zachowane... I kto by pomyślał, że wydał ustawy budowlane, silnie uwzględniające sprawy zdrowia, bezpieczeństwa i...estetyki.
      Uważam, że to był mądry elektor. szkoda, ze tego nie wprowadził w Polsce.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Witaj ;)
    Powoli wracam, tytuł posta wyjaśniony.
    Pozdrawiam mile :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Drezno jest bardzo pięknym miastem i posiada wiele uroku. Myślę, że dobrze zrobiliście skracając pobyt w Berlinie, bo Drezno ma dużo do zaoferowania.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie zachwyciło. Jeden dzień to za malo na takie miasto. Pragnę tam powrócić.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. To piękne miasto i bardzo ładnie pokazane:))))jesteś mistrzem pięknych fotografii:)))))Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  14. Naprawdę cudowne miasto. Ze zdjęć to widać,a co dopiero zobaczyć na własne oczy. Piękną wycieczkę miałaś, Łucjo.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wg mnie jedno z ładniejszych. Wszak to Florencja nad Łabą.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Una ciudad preciosa. Un beso.

    OdpowiedzUsuń
  16. Po raz kolejny widać pienie pokazane miasto i wartościowe zabytki. Chciałbym w realu je zobaczyć, ale Ty dałaś namiastkę tego, co kryje się naprawdę.
    Świetna praca. Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kris, życzę Ci abyś zobaczył Drezno w realu. Jest warte zobaczenia.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Witaj Łucjo !!! W Dreźnie spędziłam niestety tylko jeden dzień, byłam tam tylko przejazdem ale miasto, jego historia i cudowna architektura zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Jestem w tym mieście dosłownie zakochana, ale najbardziej zauroczył mnie Zwinger a zwłaszcza ogromna ilość cudownych amorków na jego murach. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś odwiedzę to miasto :) Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beatko, to tak jak ja. To jest zbyt mało jak na takie ciekawe miasto.
      To miasto ma setki małych rzeźb, które upiększają dodatkowo architekturę.
      Mnie też zauroczył Zwinger...
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Byłam w Dreźnie dawno temu, jeszcze za studenckich czasów. Kompletnie zapomniałam jakie to piękne miasto. Dziękuję za możliwość powspominania i cudowne zdjęcia. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewo, to miasto i wiele innych miast we wschodnich landach jest odnawianych, przebudowywanych.
      Drezno mnie urzekło.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Witam :-)
    Tu Mój Skrawek Nieba z Grupy Poetyckiej Watra .Ogromnie się cieszę że pani się poodoba mój wiersz ale musze powiedzieć że ja już jestem zauroczona pani blogiem.Jeśli można to z przyjemnścią będę tu wpadać :-)
    Pozdrawiam najmilej :-)
    Zapraszam też na mój blog na interii ,tam też wiersze i pamiętnik codzieny :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mnie odwiedziłaś. To bardzo miłe z Twojej Strony.
      Twój wiersz zachwycił mnie.
      Oczywiście odwiedzę Cię na Interii.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Hello Lucia!

    Your pictures from Dredsen is wonderful. I like your trips, because you take so many photoes. I hope the weather will be warm in Poland.

    Have a nice evening!

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo imponujące budynki w te zdjęcia!
    Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  22. Witaj Łucjo!
    Zachwyciłam się Dreznem i jego architekturą.
    Chętnie bym pobuszowała w zamku i oddała się marzeniom,piękne zdjęcia i ogrom wiedzy,którą chłonę za każdym razem jak odwiedzam z Tobą nowy zakątek na ziemi:)))
    Serdeczności dla Ciebie Lusi:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu, napiszę post o Zwingerze. Napiszę o Galerii Starych Mistrzów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Zachwycające! :) Serdecznie pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Drezno :)
    Piękne miasto, z piękną historią :)
    Niektórzy kojarzą je z Warszawą, porównują te miasta - i po części to porównanie jest całkiem przyzwoite, chociażby przez czasy II Wojny.. :)

    Wspaniały post Łucjo, dziękujemy za odwiedziny, i gratulujemy serca podróżniczki :) Masz prawdziwą duszę wędrowca, prawdziwą, nie skażoną dzisiejszą komercją, jesteś rzadkością - tym bardziej cieszymy się że do Nas zaglądasz :)
    Pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaglądam do Was bo prowadzicie blog jaki lubię!!!
      Drezno podobnie jak Warszawa było doszczętnie zbombardowanie...
      Żałuję, że Warszawa nie została tak odbudowana.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Soooooo gorgeous Lucia, fantastic photos!

    OdpowiedzUsuń
  26. Thank you for the tour! Beautiful, looks like a city that is really worth visiting.

    OdpowiedzUsuń
  27. What beautiful buildings in the city! Just gorgeous photos!

    OdpowiedzUsuń
  28. O tak Lusiu, to piękne miasto - a Ty jes przepięknie uwieczniłaś :) Gratuluję, bo to niełatwe zadanie :)
    Co do nalotó - zginęło ponad 100 tys mieszkańców. Same zaś naloty dziwią i badaczy i mnie, nieraz (jako ze temat 2WŚ mnie interesuje) w tym grzebałem, i to miasto nie miało wielkiego znaczenia ani strategicznego, ani gospodarczego.Ot można by rzec kaprys aliantów... A raczej zemsta za Londyn.. Ale Niemcy odpbudowali je wspaniale, łącznie z zabytkami. Szkoda ze Naszej Warszawy tak wspaniale nie podniesiono z gruzów...
    Wybacz tą historyczną paplaninę ale temat 2 Wojny zawsze mnie porusza, i mogę o tym mówić i czytać bez końca

    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Evanie, masz rację co do nalotów dywanowych na Drezno. To miasto nie miało żadnego znaczenia dla aliantów. Zginęli cywile...Ten nalot miał przytrzymać armię radziecką jak najdalej na wschodzie...i było odwetem za bombardowanie Londynu...
      Niemcy odbudowali ze szczegółami swoje miasta. My defraudujemy pieniądze...Jesteśmy bardzo różnymi narodami...Cieszę się, ze poruszyłeś ten temat.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  29. Hello dear, Lucia!
    Gorgeous architecture of this city Dresda!
    Thank you for superb images!
    I wish you a nice weekend my dear!
    With all hold you dear!
    Kisses!
    *ELENA*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. With the old plans, the city has been rebuilt.
      It was completely destroyed by the Allies.
      Regards:)

      Usuń
  30. Lusiu nie wiem co jeszcze dopisać bo wszystko zostało już napisane pod kazdym komentarzem się podpisuje post rewelacja pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różo, to bardzo miłe co piszesz. Jednak nie jest aż tak rewelacyjnie...
      Powiedziałabym, że tak sobie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  31. Stare miasto jest piękne w Dreźnie, ale i kwiaty. Tak patrzę, jak mozna zagospodarować brzeg rzeki, zrobić piękne miejsce wypoczynkowe, a u nas...płakać się chce. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brzeg rzeki był tłumnie oblegany przez mieszkańców. W tym dniu było bardzo gorąco a na dodatek dostarczano im wiele atrakcji...Ja sobie to odpuściłam miałam inny cel.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  32. Witaj Lusiu. Piękne miasto! Twoje wspaniałe zdjęcia doskonale ukazują piękno różnych miejsc w ten niemieckiej perle baroku! Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Andrzeju, muszę się przyznać, że w Niemczech nie tylko barok mnie interesuje. Dwa lata temu fascynowały mnie kościoły romańskie. I to dla nich pojechałam specjalnie do Kolonii. Oczywiście brakło mi czasu. Nie zdążyłam wszystkich 13 zobaczyć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  33. Drezno mnie urzekło, chętnie spędziłabym wieczór w Operze Sempera. Na Twoich zdjęciach wygląda przepięknie. Wcale nie dziwią mnie Twoje sny , ja, zapewne też bym takie miała dzisiejszej nocy , gdybym wczoraj przeczytała i obejrzała Twój wpis. Ale nic straconego , może dzisiejsza noc mnie rozpieści i przyniśnią mi się Zamek Zwinger, Drezdeńska Starówka i spektakl w Semperze......:) Serdeczności Lusiu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też chętnie poszłabym do drezdeńskiej opery. Niestety, nie ma takiej możliwości. Może wcześniejsza rezerwacja...
      Życzę Ci z całego serca abyś marzeniach sennych przeniosła się do Drezna.
      To będzie piękny, romantyczny sen...
      Śnij długo i przyjemnie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  34. Bonjour Lucia!
    Amazing post!It's a beautiful city with elegant and charming architecture, I also love the gardens!
    Happy weekend,
    Léia

    OdpowiedzUsuń
  35. Oglądałam film fabularny o nalotach aliantów na Drezno i nie mogę się nadziwić, że potrafiono je tak wspaniale odbudować.
    Mam bardzo starą reprodukcję Madonny Sykstyńskiej Rafaela w owalnej, pięknie rzeźbionej czarnej ramie.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze marzyłam aby zobaczyć Madonnę Sykstyńską. Nie każdy kojarzy ten obraz, ale dwa aniołki na dole obrazu? oj tak...
      Te dwie postaci aniołków zostały tak spopularyzowane i powielone na wszystkim co się da. Są na kubkach, serwetkach, puszkach do herbaty, ozdobach choinkowych...
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  36. Przejeżdżałam kiedyś przez Drezno i moim zachwytom nie było końca, wtedy podjęłam decyzję, że muszę tu kiedyś przyjechać na dłużej by poznać miasto.Pamiętam cudowne pomniki, majestatyczne budowle i place pełne ludzi karmiących gołębie...Zachwyciłam się chociaż widziałam tylko namiastkę miasta, ale dzisiaj dzięki Tobie upewniłam się w decyzji, że Drezno jest warte zobaczenia.Cudowne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Budowle, pomniki, kościoły...jest tu co podziwiać.
      A kto lubi zwiedzać Galerie, ten poświęci tutaj trochę czasu...
      A tymi gołębiami to mnie zaskoczyłaś...Ja wcale ich nie widziałam. Może jeden, dwa?
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  37. Piękna prezentacja, zachęca do odwiedzenia tego pięknego miasta:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tak zachęcam do odwiedzenia tego miasta.
      Warto!!!
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  38. Wspaniały pałac i rzeźby. Zapewne warto było spontanicznie pojechać i zobaczyć te cudeńka.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz na myśli zamek Augusta II czy pałac hrabiny Cosel?
      Obie budowle są bardzo piękne. Nie żałuję tej decyzji.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  39. Drezno to piękne miasto!
    Pięknie je pokazałaś Łucjo.
    Pozdrawiam bardzo cieplutko:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu, bardzo piękne.
      Mnie urzekło.
      Chcę tam powrócić.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  40. Spacerując wraz z Tobą, brakowało mi jednego [ tych ślicznych sukien] na naszych smukłych sylwetkach pozdrawiam Dusia dziękuję za wycieczkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dusiu, masz na myśli piękne barokowe suknie?
      Ja lubię ciepło, w tym dniu było prawie 30 st.C spacery w takich sukniach nie należały do najprzyjemniejszych.My postawiłyśmy na wygodę.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  41. Piękne miasto. Nigdy nie byłam w Dreźnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto się wybrać. Jest bardzo piękne. Zaskoczyło mnie swą urodą.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  42. Przyjemność podziwiać swoje zdjęcia do tego wspaniałego miejsca.
    Zdjęcie 5, bardzo lubię, jest cenny, Lucia. Twoja podróż była świetna :))
    Miłego weekendu.
    pocałunek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Laura, bardzo dziękuję za Twoją ocenę.
      Ta podróż to było coś wspaniałego.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  43. It is very interesting to know baroque architectures originated in Dresden. They are gorgeous! Love to see such historical buildings.Thank you for sharing!
    Have a good weekend,
    Tomoko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. TOMOKO, architecture of Dresden is impressive.
      Here you can enjoy the many wonderful sights.
      Regards:)

      Usuń
  44. Lusiu... zdecydowanie Pałac Królewski wpadł mi w oko !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Asiu, Zwinger to klejnot Drezna. Ta budowla ( budowle) świadczą, że August II Mocny uwielbiał przepych i luksus...Obecnie zamek królewski służy jako kompleks muzealny...I wcale nie jestem zaskoczona, że wpadł Ci "w oko".
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  45. It must be wonderful having seen so much of te world. Great photo's.
    Have a wonderful weekend Lucja-Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Admiring the world is my passion. I like that.
      You also have a nice weekend.

      Usuń
  46. lovely architecture and beautiful colors!! another wonderful entry!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Debbie, thank you very much.
      You're right, the architecture of Dresden is impressive.
      Regards:)

      Usuń
  47. Pamiętam powieść Kraszewskiego o kochance Augusta Mocnego. Hrabina Cosel - cóż za usteczka czerwone, jak malina. Musiała to być osóbka z charakterem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, była bardzo sprytna i miała charakterek...
      To ona uwiodła króla. Z premedytacją do białości rozpalała zmysły Augusta...Przewrotność ją zgubiła...
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  48. Drezno jest takie /jak dla mnie/ wypieszczone, czyściutki a Florencja - spontaniczna! wycieczka była wspaniała, co pokazują ta cudowne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mażenko, Twoja ocena jest bardzo trafna. Drezno jest jak małe cacuszko.
      Mniej ludne...Florencja jest bardzo tłumna. Może zimą jest mniej turystów...Mimo tych tłumów kocham Florencję.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  49. Dziękuję za pokazanie pięknego Drezna i jego zabytków. Niestety tam nie byłam, ale może kiedyś mi się uda. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gigo, od nas to przecież autostradą 3,5 godziny jazdy.
      Polecam jako jednodniową wycieczkę.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  50. Witaj miła Przyjaciółko. Dziękuję za serdeczne słowa i dziękuję za przepiękną wycieczkę. Patrzę Twoimi oczami to tak jak bym tam była tylko bez dotyku i nie zmęczona.Ha.Twoja wiedza jest naprawdę niesamowita.Tam jest pięknie. I popatrz tam też była wojna i jak to wszystko wygląda.Pozdrawiam ciepło, bo zrobiło się okrutnie zimno. Zośka zaspała i teraz odrabia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stasiu, miło mi, że Tobie się podobało. Rozpieszczasz mnie swoimi pięknymi komentarzami. Jest bardzo zimno. Musieliśmy napalić w C.O. Przed chwilą wróciliśmy z azaliowego raju.
      Niestety było pochmurno i momentami padał deszcz.
      Nic to...cieszę się, że mogłam zobaczyć księstwo azalii.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  51. Wspaniałe miejsca wizyty, podziwiać zdjęcia, które już pokazały nam.

    Miłego weekendu.

    pocałunek

    http://ventanadefoto.blogspot.com.es/

    OdpowiedzUsuń
  52. Kolejna seria piękne zdjęcia.
    Dobry Weekend.

    OdpowiedzUsuń
  53. Podoba mi się. Właściwie miałam nie zaglądać do wpisu; w wielości wpisów na ulubionych blogach i braku czasu muszę dokonywać selekcji, ale kiedy ujrzałam dopisek o mieście baroku wstąpiłam, a jak jeszcze przeczytałam, że miasto nazywane jest drugą Florencją to pomyślałam, że muszę je odwiedzić. Dzięki za kolejną inspirację

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu, wiem, że urzekło by Cię to miasto. Nie tylko przez sentyment do Florencji. Wg mnie to dwa różne miasta. Dwa bardzo piękne.
      Jak się to dzieje, że ciągle narzekamy na brak czasu. Ja mam podobnie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  54. je me suis crue en mayenne et dans le segréen....

    OdpowiedzUsuń
  55. Lucia, I love Dresden as well! I've been there last April and although the weather was cool and there were no yet flowers, the town was wonderful, thanks the baroque architecture.
    I've seen Rafael's Madonna and had no words to express my feelings.
    Have a nice weekend!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nadiezda, April is the month without flowers.
      I'm not surprised that you are captivated Sistine Madonna.
      This jewel of paintings.
      Regards:)

      Usuń
  56. Dziękuję za pokazanie pięknego Drezna i jego zabytków. Niestety tam nie byłam miłego weekendu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różo, jeżeli tylko będziesz miała okazję, pojedź do Drezna.
      To miasto Cię zauroczy.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  57. Wowwwww,it's a wonderful place, I like it very much!!!!
    Cinzia

    OdpowiedzUsuń
  58. Wow---Dresden is a gorgeous city. I'd love to visit there. Since I majored in music in college, I have studied alot about the Baroque period and sung quite a bit of the music.... Thanks SO much for sharing these photos.
    Hugs,
    Betsy

    OdpowiedzUsuń
  59. Beautiful architecture and great photos!

    OdpowiedzUsuń
  60. toujours aussi bien fleuri à chaque balade avec toi

    OdpowiedzUsuń
  61. Wonderful architecture and gardens. Your photography is always excellent.

    OdpowiedzUsuń
  62. piekne zdjecia, jak zawsze milo zajrzec:)

    OdpowiedzUsuń
  63. Kilkakrotnie tu zaglądałam czytałam i podziwiałam zdjęcia, Drezno musi fantastycznym miastem potrafi zauroczyć z samej fotografii :)
    Lusia znakomity pomysł o zmianie planów podróży :)
    ściskam serdecznie
    Justyna

    OdpowiedzUsuń
  64. Znam Drezno ale z wielką przyjemnością jeszcze pospaceruję. Ech, pasjonowałam się kiedyś historią Hrabiny Cosel. Anna constancja Brocdorf hrabina Hoym ... piękna, inteligentna ... Mój Dziadziu kolekcjonował kiedyś monety. Widziałam w katalogu denar, który August Mocny kazał bić dla pięknej metresy. Denar na rewersie miał cudnego motyla

    OdpowiedzUsuń
  65. Αγαπημένη μου φίλη Lusia Mary
    Όποτε έρχομαι στο Blog σου, ξεχνάω να φύγω!
    Έχεις τόσο όμορφες φωτογραφίες και υπέροχους προορισμούς!!!
    Η Δρέσδη είναι το όνειρο μου.Ίσως τον Σεπτέμβριο...
    Φιλάκια πολλά

    OdpowiedzUsuń
  66. Ten cały Twój wspanialy świat to jedno kolorowe marzenie.

    OdpowiedzUsuń
  67. Szanowna Pani,

    Uprzejmie proszę o kotakt na adres marta.joniec@hrs.pl, w celu możliwości skorzystania z Pani zdjęć.

    Pozdrawiam,
    Marta Joniec
    marta.joniec@hrs.pl

    OdpowiedzUsuń
  68. Cudne zdjęcia! Planuję wyjazd na jarmark bożonarodzeniowy i chyba właśnie na Drezno się zdecyduję.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...